فرهنگ اوز

ساخت وبلاگ

به همت اداره فرهنگ و ارشاد وخانه فرهنگ و انجمن ادبی بهار فیشور  و انجمن ادبی تائب اوز بزرگداشت فریدالدین عطار نیشابوری در خانه فرهنگ فیشور با حضور اعضای هردو انجمن و همچنین انجمن ادبی خنج برگزار گردید .

در این مراسم پس از تلاوت قرآن توسط حسام الدین پژگان ، فروغ هاشمی مسئول اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از ادب دوستان که بزرگداشت شاعران به نام ایران زمین را برگزار می کنند ، از مسئولین و مردم فرهنگ  دوست فیشور خصوصا شورای اسلامی و خانه فرهنگ که همراه هنرمندان و ادب دوستان در تمام برنامه ها هستند تشکر کرد . فروغ هاشمی افزود : امسال زیاد به فیشور آمدیم و خوشحالیم که علم و ادب و جایگاه هنر و فرهنگ در بین شاعران و نویسندگان و سخنوران بسیار مورد توجه قرار دارد.امید که در سال جدید نیز بتوانیم شاهد فعالیت هرچه بیشتر انجمن های علمی، فرهنگی و هنری و ادبی باشیم و همگام با یکدیگر تحولی خوب در این زمینه ایجاد کنیم وسخنان کوتاه خود را با آرزوی جاودانگی بهار ادبی و موفقیت برای تک تک عزیزان پایان داد.

شاعرانی که در این شب به شعرخوانی پرداختند : خانم مهناز غفاری ، عیسی آگاه ، میر هاشم ریاحی ، زینب شیخی ، سید مصطفی وخشوری ، فروغ زمان پور ، عنایت الله سلیمانی ، علی محمد سلیمانی ، بنیامین حقیقت ، حسام الدین پژگان و راضیه حقیقت  .از اعضای هر سه انجمن فیشور و اوز و خنج بودند.

سید یوسف حسینی رئیس اداره  ورزش و جوانان و عضو انجمن ادبی تائب با مقدمه ای درباره عطار به شعرخوانی پرداخت .

یوسف موذنی از دیگر اعضای انجمن به سخنوری درباره عطار مشغول شد و اینکه چرا به او لقب عطار داده اند و از کتابهایی گفت که نویسنده ی آن عطار نبوده بلکه به او نسبت داده اند و به تفاوت کتابهاو نگارش آنها با یکدیگر پرداخت ، موذنی همچنین با استناد به صحبت های بدیع الزمان فروزانفر ، دکتر جواد مشکور و محمد رضا شفیع کدکنی و دیگر نویسندگان درباره کتابهای عطار نیشابوری به مقایسه ی  دیدگاههای نویسندگان در این زمینه پرداخت .

بهرام رفیعی دبیر انجمن ادبی تائب اوز ضمن خوش آمد به مهمانان و سپاس ویژه از مردم فرهنگ دوست فیشور و خنج و اوز ، از مسئولین که همیشه همراهی می کنند تا مناسبت ها و بزرگداشت ها شکل بگیرد،  تشکر کرد . رفیعی افزود بر آن شدیم تا زادروز شاعران و نویسندگان را بهانه ای قرار دهیم برای ارتباط و تعامل با دیگر انجمن های فعالی که در این منطقه و فعالیت مشغول اند . بزرگداشت عطار را مهمان انجمن ادبی بهار فیشور بودیم و انجمن ادبی اوز نیز بزرگداشت دیگر شاعران همچون سعدی ، فردوسی و خیام را در اردیبهشت ماه  به دنبال خواهیم داشت و ادب دوستان و شاعران دعوت نمود تا در این بزرگداشت های شاعران همراهی نمایند . رفیعی درباره جایگاه عطار در بین شاعران و نویسندگان صحبت نمود و گذری نیز به اشعار بزرگان شعر و ادب درباره عطار نیشابوری زد .

مهندس عبدی عضو شورای اسلامی فیشور نیز از تمام انجمن های ادبی که باعث و بانی این امر شده بودند تشکر کرد و افزود امروزه جایگاه ادبیات در بین ملل مختلف و جایگاه شاعران و نویسندگان ایرانی در بین کشورهای دیگر بسیار حائز اهمییت است ، اما ایران که مهد فرهنگ و ادبیاتی غنی است کمتر به این امر توجه می کند و امیدوارم که این قضیه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و اظهار خوشحالی کرد که بزرگداشت ها درباره ی همه ی شاعران می تواند آشنایی افراد با آثار و نوشته ها به دنبال داشته باشد .

در این مراسم زیبا با اجرای موسقی سنتی مجتبی نجم الدینی از اوز و عبدالرضا شیخی زاده و علی اکبر خانه باز به زیبایی هرچه بیشتر این محفل به یاد ماندنی ادبی افزود . مجری برنامه فاطمه گل حقیقت بود.

روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی

2016-04-13-PHOTO-00000018 2016-04-13-PHOTO-00000019 2016-04-13-PHOTO-00000020 2016-04-13-PHOTO-00000021 2016-04-13-PHOTO-00000022 2016-04-13-PHOTO-00000023 2016-04-13-PHOTO-00000024 2016-04-13-PHOTO-00000025 2016-04-13-PHOTO-00000026 2016-04-13-PHOTO-00000027 2016-04-13-PHOTO-00000028 2016-04-13-PHOTO-00000029 2016-04-13-PHOTO-00000030 2016-04-13-PHOTO-00000031 2016-04-13-PHOTO-00000032 2016-04-13-PHOTO-00000033 2016-04-13-PHOTO-00000035 IMG-20160413-WA0008

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 101 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 12:30

امروز 6 فروردین 1395 اولین جلسه انجمن ادبی تائب اوز با حضور دکتر  عبدالمجید ارفعی ( پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی، ایلام‌شناس و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان و از مهم‌ترین کتیبه‌خوانان ایرانی و نخستین مترجم استوانه کوروش بزرگ ) در سد بهارستان اوز ( برادران جام گوهری ) برگزار شد.در این نسشت علاوه بر اعضای انجمن ادبی تائب اوز ,دکتر ارفعی و هیات همراه از تهران , تعدادی از انجمن ادبی آفتاب لار( حمید منشی , خلیل روئینا , فرزاد قناعت پور و عبدالرضا مفتوحی )  , آرین رزمجویی مسئول امور شهرستانهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس , مهندس بازرگانی مسئول موزه مردم شناسی اوز , عبدالعزیز خضری ریاست دانشگاه آزاد اسلامی اوز , احمد خضری از عصر اوز , محمدصدیق پیرزاد فعال اجتماعی و فرهنگی اوز , عنایت الله نامور , دبیران و برخی از اعضای انجمنهای خانه فرهنگ  اوز , تعدادی از ادب دوستان از روستای کهنه و وبلاگ مربوطی کهنه ,فروغ هاشمی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز نیز حضور داشتند.این برنامه از ساعت 18 به مجری گری بهرام رفیعی ( دبیر انجمن ادبی تائب اوز ) و با اجرای موسیقی شمس الدین جام گوهری آغاز گردید.سپس عنایت الله نامور محقق و مولف دیوان شعر تائب اوزی ( مدیر و نویسنده وبلاگ گپ و لپ ) در خصوص شعر محلی  و زبان لارستانی مطالبی را بیان نمود.فرزاد قناعت پور نیز به نمایندگی از انجمن ادبی آفتاب لار مطالبی در خصوص زبان لارستانی و سرایش شعر سخنانی بیان نمود.در ادامه محمدصدیق پیرزاد مطالبی در خصوص بخش اوز و اهمیت و جایگاه آن بیان نمود.پس از استراحتی 15 دقیقه ای برنامه با شعرخوانی اعضای انجمن های ادبی آفتاب لار و اوز ادامه یافت ( شعرخوانی عبدالرضا مفتوحی , محدرفیع نامی , میرهاشم ریاحی , خلیل روئینا ,یونس موذنی , زیبا جنیدی , لیلا عزیزیان , فرشته سلمانپور , فروغ هاشمی , فاروق رکنی ).فروغ هاشمی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اوز نیز در سخنانی کوتاه از همه حضار مخصوصا دکتر ارفعی و آرین رزمجویی تشکر و قدردانی نمودند.آرین رزمجویی مسئول امور شهرستانها در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در سخنانی از اوز و مردمانش تمجید نمود.بهرام رفیعی نیز مقاله ای به مناسبت بزرگداشت دکتر ارفعی قرائت نمود.برنامه با پذیرایی و صرف شام خاتمه یافت.در این برنامه از برادران جام گوهری جهت در اختیار قرار دادن مکان جلسه , حضور دکتر ارفعی , محمد رفیع نامی جهت تامین هزینه های این برنامه تشکر و قدردانی گردید.

anjoman Taeb & dr anjoman Taeb & dr. Arfaei (2) anjoman Taeb & dr. Arfaei (3) anjoman Taeb & dr. Arfaei (5) anjoman Taeb & dr. Arfaei (6) anjoman Taeb & dr. Arfaei (7) anjoman Taeb & dr. Arfaei (8) anjoman Taeb & dr. Arfaei (9) anjoman Taeb & dr. Arfaei (19) anjoman Taeb & dr. Arfaei (18) anjoman Taeb & dr. Arfaei (17) anjoman Taeb & dr. Arfaei (16) anjoman Taeb & dr. Arfaei (15) anjoman Taeb & dr. Arfaei (14) anjoman Taeb & dr. Arfaei (13) anjoman Taeb & dr. Arfaei (12)

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 102 تاريخ : يکشنبه 15 فروردين 1395 ساعت: 8:34

این مراسم دو مهمان ویژه و بزرگ ملی داشت ، پروفسور عبدالمجید ارفعی اوزی ، پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی، ایلام‌شناس و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان و از مهم‌ترین کتیبه‌خوانان ایرانی .  برخی از لوح‌های گلی تخت جمشید با تلاش وی ترجمه شده ، وی نخستین مترجم استوانه کوروش بزرگ از زبان اصلی بابلی‌نو به فارسی است. مهمان ویژه دیگر مراسم دکتر مهدی مقیم نژاد ، از بزرگترین عکاسان معاصر کشورمان ،  هنرمند ، پژوهشگر و استادیار دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر تهران ، مولف و مترجم  کتاب و مقاله های متعدد در حوزه عکاسی و هنرهای معاصر که به عنوان نماینده هیات داوران جشنواره در مراسم حضور داشت .

فروغ هاشمی ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر اوز ، در ابتدای مراسم ضمن خوش آمدگویی به حضار از اینکه انجمن عکاسی اوز توانسته است پس از دو دوره موفق برگزاری جشنواره به صورت منطقه ای ، امسال کرسم را ملی برگزار کند ابراز خوشحالی کرد و از دکتر مریدی ، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و خیرین و مسئولین شهر اوز که با پشتیبانی خود باعث شکل گیری این رویداد هنری شدند قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که کتاب عکس های جشنواره به پیشنهاد دکتر مهدی مقیم نژاد ومحسن بایرام نژاد ، داوران جشنواره  و امین بحرانی ، دبیرجشنواره ، با همیاری خیرین فرهنگی و بزرگوار اوز تا خردادماه امسال منتشر شود .

evaz ekhtetamie (14)

دکتر بهزاد مریدی ، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ، با یاد کردن از سال اول بزرگداشت پروفسور ارفعی در 4 سال قبل و چنین روزی ، هفتم فروردین نودویک ، که خود باعث شکل گیری « روز اوز »  و جشنواره کرسم نیز شد از پروفسور ارفعی به عنوان یکی از مفاخرهای حال حاضر دنیا یادکرده و اعلام کرد که در مراسم سال تحویل امسال در کنار مقبره کورش کبیر،  از ترجمه استوانه کورش توسط پروفسور ارفعی که امروزه مایه مباهات هر ایرانی در دنیاست ، به نیکی یاد و ایشان را ستایش کرده اند .  دکتر مریدی در قسمتی دیگر از صحبتهایشان به عکسان توصیه کرد که تصویرها را مانند تصورات زیبا کنند و زیبایی های بکر و خاص جنوب کشورمان را با دریچه دوربین خود به تمام دنیا معرفی کنند . دکتر مریدی اصافه کرد که امسال شیراز سومین شهر کتاب ایران شده است و امیدواراست با توجه به فرهنگ والای شهر خیرین مدرسه ساز ، اوز ، سال آینده « پایتخت کتاب ایران » شود .

evaz ekhtetamie (16)

در قسمتی ویژه از مراسم، تندیس افتخاری جشنواره کرسم توسط دکتر مریدی و دکتر جفرپور نماینده مردم شهرستانهای لارستان ، گراش و خنج در مجلس ،  و سایر مسئولین منطقه ای به پروفسور ارفعی اهدا شد .

در بخشی دیگر از برنامه سخنرانان تخصصی مراسم ، حمیرا کمال نویسنده و پژوهشگر درباره موضوع ویژه جشنواره ، اوز ، صحبت کرد و دکتر شیرین مقتدری ، روانشناس و استاد دانشگاه ، درباره موضوع اصلی جشنواره ، خانواده ، مطالبی ارائه داد .

تقدیر از استاد پیشکسوت عکاسی استان فارس ، استاد محمد خاکپور ، به پاس همراهی از روزهای اول با انجمن عکاسی اوز ،  از قسمت های دیگر برنامه بود . حامیان مالی جشنواره و همراهان سالهای اخیر انجمن عکاسی نیز در قسمتهایی از برنامه مورد قدردانی قرار گرفتند.

کتر مهدی مقیم نژاد به عنوان نماینده هیات داوران جشنواره ، ضمن سپاسگزاری از مهمان نوازی فوق العاده مردم خونگرم اوز ، از اینکه این جشنواره در زمانی بسیار محدود یک ماهه توانسته است با تلاش شبانه روزی عوامل اجرایی به خصوص فروغ هاشمی ، رییس ستاد اجرایی و امین بحرانی دبیر جشنواره ، به حد استانداردهای کشوری  در جنبه های مختلف به خصوص در زمینه عکس های کتاب و نمایشگاه برسد ، ابراز خوشحالی کرد و بودن در کنار بزرگانی همچون پروفسور ارفعی را افتخار دانست و از همه افرادی که باعث شدند این جشنواره به این شکل منظم و حرفه ای برگزار شود قدردانی نمود و شهر اوز را یک خانواده بزرگ و واقعی توصیف کرد و به همه  بزرگان شهر اوز پیشنهاد داد که کتاب جشنواره حتما منتشر شود تا با این سند مکتوب ، اعتبار جشنواره دوچندان گردد .

evaz ekhtetamie (17)

امین بحرانی ، دبیر جشنواره نیز اعلام کرد ارسال بیش از 1000 عکس از سراسر ایران  به جشنواره نشان داد موضوع اصلی جشنواره  « خانواده »  پتانسیل بسیار زیادی برای کارهای خوب عکاسانه دارد و امیداریم در کنار یک رویداد هنری حرفه ای ، تعهد هنرمندانه خود نسبت به جامعه امروز ایران را نیز نشان دهیم و با عکس های تاثیرگزار جشنواره باعث حرکتی در جهت حفظ بنیان خانواده در کشور گردیم . وی همچنین انعکاس نام شهر اوز که شهر نمونه و والای فرهنگی در جنوب ایران است  از اهداف بخش ویژه جشنواره دانست و خاطر نشان کرد که ما و دوستانمان در انجمن عکاسی اوز ، به احترام همزمان شدن اختتامیه با روز  اوز و احترام به مردم ، جشنواره را با چنین محدودیت زمانی یک ماهه در قسمت ارسال آثار و داوری و اهدای جوایز و حتی نمایشگاه برکزار کردیم .

evaz ekhtetamie (15)

evaz ekhtetamie (1)

در پایان ، مراسم اهدای جوایز به برندگان برگزار شد که در بخش اصلی جشنواره ، خانواده ، آثار عبداله حاجی پور از کازرون ، محمدرضا مسندانی از بندرعباس ، محمودرضا معینی پور ازشیراز به صورت هم سطح به عنوان سه اثر برتر معرفی شد و تندیس ویژه جشنواره و لوح تقدیر و هدیه نقدی دریافت کردند .از نکات جالب توجه این بود که عبداله حاجی پوربه احترام موضوع خانواده ، در حرکتی زیبا جایزه خود را به همسرش تقدیم کرد .  در بخش ویژه جشنواره ، اوز ، بزرگداشت پروفسور ارفعی ،  تندیس ویژه جشنواره و لوح تقدیر و یک دوربین نیمه حرفه ای مشترکا به محمد رضا رحیمی و احمد سعیدی رسید واز اثر مریم خواجه افضلی تقدیر شد  .

IMG_3998

در بخش عکسنوشت جشنواره که بصورت ضبط شده و قسمت هایی از برنامه به صورت زنده خوانش شد ، سه اثر برتر از مهدیه کنگرانی فراهانی بود که وی نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت کرد .

evaz ekhtetamie (6)

در حرکتی جالب توجه و منحصر به فرد در رویداد های هنری ، در پایان مراسم اختتامیه ، نمایشگاه عکسهای جشنواره افتتاح و رونمایی شد و حاضران اختتامیه در نگارخانه موزه مردم شناسی اوز ، با فضای خاص خانه تاریخی سوداگر،  به تماشای آثار برتر و راه یافته به نمایشکاه پرداختند .

evaz ekhtetamie (11)

evaz ekhtetamie (9)

evaz ekhtetamie (4)

evaz ekhtetamie (12)

evaz ekhtetamie (10)

evaz ekhtetamie (3)

evaz ekhtetamie (8)

evaz ekhtetamie (13)

فرهنگ اوز...
ما را در سایت فرهنگ اوز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان farhangevaz بازدید : 109 تاريخ : يکشنبه 8 فروردين 1395 ساعت: 21:06